به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛

کارگاه آموزشی ثبت علائم تجاری و قوانین مربوط به آن برگزار شد

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۳۷۸۷۶ شوراهای تخصصی
به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل کارگاه آموزشی« ثبت علائم تجاری و قوانین مربوط به آن» به صورت مجازی برگزار شد.
کارگاه آموزشی ثبت علائم تجاری و قوانین مربوط به آن برگزار شد

در این کارگاه که از مجموعه برنامه های شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان اجرا شد، کارشناس ثبت شرکت ها و علائم تجاری گفت: افزایش میزان رقابت در بازار کسب و کار، باعث توجه صاحبان مشاغل به ماندگاری در بازار و اذهان مشتریان است و در این راستا یکی از مهمترین نکات ایجاد وجه تمایز از سایر رقبا می باشد.

مهندس شهنام روغنی اظهار داشت: داشتن علامت تجاری به معنای طراحی و انتخاب نشانه ایی خاص جهت معرفی فعالیت یک مجموعه، گامی بلند در این راستا است و علامتی که به صورت گویا در حافظه بصری افراد باقی می ماند و به عنوان شناسه ایی، معرف محصول و یا خدماتی به جامعه می باشند.

وی با بیان اهمیت علامت تجاری، اذعان داشت: علامت تجاری علامتی است که در نهایت سادگی و اختصار طراحی می شود و اشاره به فعالیت یک مجموعه دارد و در طراحی آن می توان از حروف و یا اشکال استفاده نمود.

روغنی با تاکید بر ضرورت ثبت علامت تجاری، ادامه داد: پس از طراحی و انتخاب یک علامت تجاری مناسب، ثبت این علامت بسیار حائز اهمیت می باشد که به صورت انحصاری معرف فعالیت آن مجموعه باشد و استفاده آن توسط افراد دیگر منجر به پیگرد قانونی می شود.

وی افزود: هر کلمه، حرف، عدد، ترسیمات دستی یا هندسی، عکس، شکل، رنگ یا ترکیبی از اینها که توانایی معرفی یک مجموعه را داشته باشد و باعث تشخیص یک کالا از سایر کالا ها شود علامت تجاری محسوب می شود و قابل ثبت می باشد که حتی در برخی از کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز به صورت انحصاری قابل ثبت می باشد.

این مشاور ثبت علائم تجاری با بیان اینکه البته مطابق قوانین برخی از علائم نیز قابل ثبت نیستند، ادامه داد: از جمله این موارد می توان به مواردی اشاره کرد که شامل نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد، خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند، می باشد.

روغنی در ادامه این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان را با فرآیند ثبت علائم تجاری و الزامات قانونی، ملی، اجرایی و نقش علائم تجاری در پیشبرد امور اقتصادی و تجاری آشنا و مفاهیم برند و ثبت طرح های صنعتی در ایران را برای آن ها تشریح کرد.

در پایان این کارگاه به پرسش‌های حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخ‌های لازم ارائه و راهنمایی‌های مناسب پیشنهاد شد.

text to speech icon

نظر شما :