برگزاری کارگاه آموزشی "نوآوری باز"در جهاددانشگاهی اردبیل

نوآوری باز، تبادل دانش تجاری با دانشگاه‌ها و موسسات عمومی را فراهم می‌کند

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۶۱۹۹ جدیدها
به همت مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل، کارگاه آموزشی "نوآوری باز" برای فناوران مستقر در این مرکز و سایر علاقمندان برگزار شد.
نوآوری باز، تبادل دانش تجاری با دانشگاه‌ها و موسسات عمومی را فراهم می‌کند

معاون تجاری‌سازی پارک‌ها و مراکز رشد سازمان ستفا جهاددانشگاهی و مدرس این کارگاه با بیان اینکه با رشد روزافزون دانش در زندگی، شرکت‌های فناور نباید تنها به تحقیقات و نوآوری‌های درونی خود بسنده کنند، افزود: این شرکت‌ها اگر به صورت دائم نوآوری به عنوان نیروی محرکه هر صنعت را نداشته باشند به سرعت مزیت خود را از دست داده و از رده خارج می‌شوند.

حسین بختیاری با اشاره به اینکه در الگوی "نوآوری بسته" که منطق اصلی آن تمرکز درونی است و فرآیند‌ها و استعداد‌های فکری کاملا تحت کنترل سازمان و در داخل مرزهای آن نگهداری می‌شوند و کسی در خارج از سازمان از آن اطلاعی ندارد، اظهارکرد: نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ،سهم بازار مطلوب، هزینه‌های بالای حق امتیاز و سرعت کم ازنقاط ضعف نوآوری بستهاست. برای تبدیل نوآوری بسته به باز باید عوامل درونی و زیرساختی و فرهنگسازی های لازم مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وجود نقاط ضعف در فرآیند دستیابی، نوآوری بسته را به سمت باز سوق داده است، یادآورشد:در صورتی که "نوآوری باز" یک فرآیند تقسیم شده، هدفمند در درون و بیرون از مرز‌های سازمان است که با استفاده از مکانیزم‌های مالی و غیر مالی در راستای مدل کسب و کار سازمانبه کار گرفته می‌شود.

مدرس این کارگاه با اشاره به اینکه نوآوری باز، امکان تبادل دانش و بینش تجاری با دانشگاه‌ها و موسسات عمومی را فراهم می‌کند، ادامه داد: دسترسی بیشتر و سریع‌تر به منابع علمی، تسریع در تحقق و تکمیل فرآیندهای نوآوری،فرصت بهتر برای تصمیم‌گیری برای ریسک، کاهش هزینه‌ها و ارزش آفرینی به نحو اقتصادی‌تراز مزایای نوآوری باز است.

بختیاری با بیان اینکه نوآوری باز به سه مدل درون به بیرون، بیرون به درون و ترکیبی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: نوآوری باز بیرون به درون، دانش خارجی را برای بهبود نوآوری در درون سازمان از یک محیط کسب و کاری و یا علمی فراهم می‌کند در حالی که نوآوری باز درون به بیرون به دنبال فرصتی برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان یا شرکت با محیط بیرون برای ایجاد ارزش افزوده برای سازمان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت اختراع و نوآوری ادامه داد: نوآوری، اختراعی است که دارای ارزش و منفعت اقتصادی است و مخترع کسی است که محصول جدیدی را ابداع می‌کند.

معاون تجاری‌سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهیخاطرنشان کرد: تجاری‌سازی به معنای انبوه‌سازی نوآوری است ویک محصول زمانی ارزشمند است که بتوان آن را به تولید انبوه رساند و تقاضا برای آن محصول وجود داشته باشد.

بختیاریبا اشاره به نوآوری تدریجی و بنیادی افزود: این نوآوری باید بتواند تغییر اساسی و یا تحولی در زندگی انسان به وجود آورد، تصریح کرد: فناوری‌ها دارای عمر محدودی هستند بنابراین باید به هر محصولی در گذر زمان امکانات جدیدی از طریق نوآوری خود یا افراد دیگر اضافه شود تا از چرخه خارج نشود و افول نکند.


نظر شما :