حضور فعال مرکز رشد جهاددانشگاهی در کاروان ترویجی استان اردبیل

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸ کد : ۵۸۴۲۹ واحدهای فناور
شرکت مهر کشاورزی دهقان مزرعه محسنین از واحدهای مستقر مرکز رشد جهاددانشگاهی به نمایندگی از این مرکز، در دومین کاروان ترویجی استان اردبیل حضور یافت.
حضور فعال مرکز رشد جهاددانشگاهی در کاروان ترویجی استان اردبیل

دومین کاروان ترویجی در مزارع گیاهان دارویی آویشن شهرستان سرعین برگزار شد که در آن محسن ساجد مدیرعامل شرکت مهر کشاورزی دهقان مزرعه محسنین حضور یافته و به ارائه آخرین اطلاعات در حوزه کشت گیاهان دارویی و نحوه اتصال به بازار پرداخت.

 

 

در این برنامه ضمن تشریح الگوی کشت، بر لزوم بکارگیری توصیه های کارشناسان در تغییر الگوی کشت تاکید و با توجه به پتانسیل خوب شهرستان سرعین در خصوص کشت و عملکرد گیاهان داروئی، روش‌های فرآوری و فواید داروئی این گیاهان را توضیح داده شد.

ساجد در این رویداد گفت: گیاهان دارویی بستر مناسبی در توسعه اقتصادی، افزایش صادرات و ارتقاء سلامت هستند که توجه به مسائل مربوط به فرآوری، صادرات و بازاریابی نوین در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: درخصوص کشت گیاهان دارویی باید با توجه به آمایش اراضی، نوع محصول برای کشت به کشاورز معرفی و از کشت هیجانی هم به شدت پرهیز شود.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: ترویج نامناسب کشت گیاهان دارویی از عوامل موثر بر عدم توسعه این محصولات است که با برنامه ریزی صحیح در این بخش می توان تولیدکننده را به سوددهی مناسبی رساند.

وی با بیان این موضوع که تولیدکنندگان گیاهان دارویی اغلب با سرمایه های شخصی دست به تولید می زنند، بیان کرد: اعتباراتی برای رشد این صنعت در نظر گرفته می شود ولی عدم اطلاع رسانی به کشاورزان و مشکلات اداری مربوط به دریافت اعتبارات، منجر به عدم استفاده از اعتبارات بانکی توسط کشاورزان شده است.

ساجد عدم ظرفیت سنجی در رابطه با آمایش سرزمینی برای گیاهان دارویی از مشکلات این صنعت دانست و یادآورشد: برخی از گیاهان دارویی در مناطقی کاشته می شوند که برخلاف انتظار منجر به کاهش مواد موثر دارویی در نسوج گیاهان دارویی می شود و شرایط آب و هوایی استان برای برخی از گیاهان دارویی مناسب و بر ای برخی از آنها نامناسب است.

وی از کشاورزان خواست مطابق با آئین نامه ها و ابلاغیه های سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل و رعایت دستورالعمل های کارشناسان و ناظران با کشت مناسب در تولید ثروت از طریق کشاورزی موثر باشند.

در این کاروان ترویجی، فرماندار شهرستان و بخشدار بخش مرکزی سرعین، معاون سازمان جهادکشاورزی استان و مدیران و کارشناسان معاونت ترویج نیز حضور داشتند.


نظر شما :