در کارگاه سلامت معنوی در طب اسلامی مطرح شد:

سلامت معنوی اسلامی باید پایه اصلی نظام سلامت باشد

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۶ کد : ۴۵۱۱۱ شوراهای تخصصی جدیدها
عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از آنجا که سلامت معنوی در بردارنده مولفه های مهم شناختی و رفتاری است، لذا باید پایه اصلی نظام سلامت به ویژه در کشورهای اسلامی باشد.
سلامت معنوی اسلامی باید پایه اصلی نظام سلامت باشد

 

 

 

حجت الاسلام دکتر محمدرضا رجب نژاد در کارگاه آموزشی« سلامت معنوی در طب اسلامی» که به همت مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: به خوبی می دانیم که انسان معنوی، برخوردار از تفکر قابل توجه نسبت به خدا، انسان و خلقت است و از طریق این تفکر و تعقل، می تواند پرده ظواهر را دریده و به حقیقت باطنی دست یابد.

وی با ارائه تعریفی از سلامت معنوی تصریح کرد: براساس الگوی سلامت معنوی، سلامت انسان دارای ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی است و برای آن می توان شاخص های قابل توجهی را در نظر گرفت که همین شاخص ها ایجاب می کند که مبنای نظریه پردازی در حوزه سلامت قرار گیرد.

حجت الاسلام رجب نژاد ادامه داد: شاخص های سلامت معنوی، فقط رفتارها و یا احساسات روانشناختی نظیر رضایت باطنی و یا آرامش درونی را شامل نمی شود بلکه همه زندگی انسان معنوی را دربر می گیرد که می تواند از این طریق جهت گیری الهی پیدا کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول چند سال گذشته مفهوم سلامت معنوی وارد ادبیات دانشگاهی و مرتبط با حوزه سلامت گردیده است، گفت: با این وجود باید تلاش بیشتری نمود تا استاد، دانشجو و دانشگاهی را مهیا ساخت که کاملا منطبق بر شاخص های سلامت معنوی رفتار نمایند که همین امر، سعادت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که در دانشگاه های اسلامی باید منابع اسلامی، استاد اسلامی و دانشجوی اسلامی تعیین کننده باشند، اذعان داشت: با بهره گیری از این فرصت می توان به آن هدف والا، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی دست یافت.

وی افزود: یکی از چالش های اساسی نظام سلامت، الگوبرداری از نظام های مادی غربی است و این مسئله ضرورت طراحی الگوی اسلامی- ایرانی با بهره گیری مطلوب از سلامت معنوی را بیان می دارد.

رجب نژاد با بیان اینکه هر حوزه ای بر مبنای دریافت خود به سلامت نگاه می کند، خاطرنشان کرد: موضوعات و مولفه ها در طب سنتی، طب اسلامی، طب مکمل و پزشکی رایج، یکسان نیست و شاید یک بیماری مهم در طب اسلامی اصلا در پزشکی رایج به عنوان بیماری محسوب نگردد بنابراین لازم به نظر می رسد که تلاش بیشتری برای افزودن بر میزان تشابهات این حوزه ها صورت پذیرفته و از افتراقات کاسته شود.

وی ادامه داد: در نگاه اسلام ممکن است فردی در ظاهر از سلامت جسمی برخوردار باشد اما بدلیل نداشتن سلامت معنوی و امراض روحی سلامت او سلامت کاملی نباشد و در واقع جسم او نیز از اعتدال مزاجی لازم برای برخورداری از سلامت کامل برخوردار نخواهد بود.

رجب نژاد خاطرنشان کرد: در پزشکی رایج بیماری ها و درمان آن تنها در جسم انسان تعریف می شود و اگر بخواهیم این نگاه را مبنای نظام سلامت قرار دهیم از ابعاد دیگر سلامت غافل می شویم و در نتیجه الگوی ناقصی خواهیم داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه با یادآوری اینکه سلامت روح و جسم انسان در یکدیگر تاثیرات متقابل دارند، افزود: سلامت روح نسبت به سلامت جسم از اصالت برخوردار است و برای تامین سلامت معنوی باید همه مولفه های موثر در سلامت معنوی بصورت متعادل و هماهنگ رشد یابند به بیان دیگر در نگاه اسلام، سلامت جامع مشتمل بر اطمینان روح، آرامش روان و آسایش جسم است.

در پایان این نشست، شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات و سئوالات خود پرداخته و مدرس کارگاه، تشریح و توضیح بیشتری ارائه نمود.


نظر شما :