به همت مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛
کارگاه آموزشی آشنایی با تجارت بین الملل ( واردات و صادرات ) برگزار شد
در این کارگاه که از مجموعه برنامه های شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان اجرا شد، مدرس دوره های کارآفرینی و برندینگ با ارائه تعریفی از تحقیقات بازاریابی، با بیان اینکه واردات کالا از کشورهای مختلف یک فعالیت تجاری و اقتصادی مهم می باشد که از دیرباز به منظور تامین نیازهای جامعه در میان جوامع مختلف رواج داشته است، گفت: در واقع تولید برخی کالاها به دلیل نبود امکانات کافی یا تنوع موقعیت جغرافیایی کشورها، به راحتی قابل انجام نبوده و لذا برای تولید این دسته از کالاهای خاص باید هزینه های سنگینی پرداخته شوند، به همین جهت دولت ها سعی دارند با فراهم آوردن شرایط مناسب برای انجام فرآیند واردات کالا، نیازهای جامعه خود را تامین نمایند.
مهندس فرشید احدی با اشاره به اینکه واردات کالا یک تجارت بین المللی در جهان می باشد که در هر کشوری به وسیله تجار و بازرگانان داخلی قابل انجام است، اظهار داشت: این تجارت بین المللی همواره می تواند سودهای کلانی را برای تاجرین و بازرگانان فعال در این حیطه به همراه داشته باشد؛ اما فراموش نکنید که برای انجام این فعالیت مهم همواره لازم است که با چگونگی مراحل واردات کالا و قوانین خاص این کار آشنا باشید.
وی با یادآوری این نکته که هر واردکننده کالا موظف است علاوه بر شناخت چگونگی مراحل واردات کالا، با قوانین و مقررات خاص این فرآیند نیز آشنا باشد و همواره اطلاعات خود را در این زمینه به روز نماید، ادامه داد: شناخت قوانین و مقررات واردات کالا موجب می شود که بازرگانان و تجار تمامی فعالیت های خود را در این زمینه مطابق با قوانین داخلی و خارجی به انجام برسانند و به این طریق از بروز هرگونه تخلف جلوگیری به عمل آورند.
احدی در ادامه با اشاره به موضوع صادرات گفت: در یک نگاه کلی، صادرات کالا به معنی خروج کالا از کشور به مقصد سایر کشورها است که بر اساس روندهای گمرکی، صادرات به نوع صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم میشود. صادرات کالا ضمن آنکه برای هر کشوری ارزآوری دارد میتواند سودآوری مناسبی را هم برای خود صادرکننده به همراه داشته باشد.
این کارشناس برندینگ در ادامه کارگاه اصول واردات کالا، مجوزها و نحوه برخورد با موانع، نحوه بیمه کالا و بازرسی، آشنایی با حمل و نقل بین المللی کالا و انتخاب صحیح آن، آشنایی با قویترین سایت های کاربردی تحقیق بازار، آشنایی با عملکرد نمایشگاه های بین المللی، اینکوترمز ۲۰۲۰، بررسی شرایط حمل در ابعاد کوچک و بزرگ، فرآیند کلی تجارت خارجی، فرایند واردات کالا در کشور ایران، آشنایی با تمامی مدارک و اسناد تجارت بین الملل برای مخاطبان را تشریح کرد.
احدی در پایان، درمورد چگونگی شروع صادرات و بازاریابی برای صادرات، ایجاد زنجیره تامین کالا، نقل و انتقال ارزی و قوانین موجود، ارتباط ارگان ها با یکدیگر و تشخیص راه صحیح واردات و صادرات بدون دردسر را به مخاطبان توضیح داد.
در پایان این کارگاه به پرسشهای حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخهای لازم ارائه و راهنماییهای مناسب پیشنهاد شد.
نظر شما :