به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛

کارگاه آموزشی بازاریابی تک صفحه ای برگزار شد

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۰ کد : ۳۶۴۴۰ رویدادها جدیدها
به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل کارگاه آموزشی بازاریابی تک صفحه ای موسوم به ۱PMPبه صورت مجازی برگزار شد
کارگاه آموزشی بازاریابی تک صفحه ای برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، در این کارگاه که از مجموعه برنامه های شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان اجرا شد، بنیانگذار شتابدهنده جاویدان به بررسی مفاهیم و مقدمات بازاریابی، تبلیغات، پروموشن و اعلان پرداخت و گفت: این موضوع برگرفته ازکتاب طرح بازاریابی یک صفحه ای(One-page Marketing Plan) نوشته‌ی آلن دیب (Allan Dib) است که در سطح بین‌المللی از استقبال خوبی برخوردار بوده، به طوری که امتیازی نزدیک به پنج را از کاربران آمازون و امتیازی بیشتر از چهار را از کاربران گودریدز دریافت کرده است.

 

مهندس رامین عبدی اظهار داشت: نخستین ویژگی ارزشمند کتاب طرح بازاریابی یک صفحه‌ای آن است که برای مخاطب عام نوشته شده است یعنی برای کسی که اطلاعات چندانی از مدیریت بازاریابی ندارد و صرفاً می‌خواهد چند توصیه‌ سریع و دم‌دستی دریافت کند و به سراغ کسب و کارش برود و ویژگی ارزشمند دیگر کتاب در این است که مشخصاً برای کسب و کارهای کوچک نوشته شده است.

 

وی افزود: آلن دیب به خوبی به تفاوت شرکت‌های کوچک و بزرگ توجه دارد و به این تفاوت اشاره می‌کند چرا که توضیح می‌دهد که  تقلید کردن کسب و کارهای کوچک از شرکت‌های بزرگ، یک راه مطمئن و سریع برای شکست خوردن است.

 

عبدی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ دستور کار متفاوتی دارند، تصریح کرد: اولویت‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ شامل خشنود کردن هیأت مدیره، آرام کردن سهام‌داران، اقناع تعصبات مدیران، برآورده کردن انتظارات مشتریان فعلی، کسب جوایز تبلیغات و خلاقیت، جلب حمایت سهام‌داران و کمیته‌های گوناگون و سودآوری است.

 

وی سپس بحث وابستگی استراتژی به مقیاس را مطرح کرد و ادامه داد: شرکت‌ها بودجه‌ بسیار متفاوتی دارند و در آن ها استراتژی همراه با مقیاس تغییر می‌کند. درک این موضوع بسیار مهم است، به عنوان مثال کسی که در ساخت آسمان‌خراش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، استراتژی سرمایه‌گذاری ملکی متفاوتی با یک سرمایه‌گذار کوچک املاک دارد؟ چرا که استفاده از همان استراتژی در مقیاس کوچک جواب نخواهد داد.

 

 

عبدی با بیان اینکه فرایند بازاریابی در این الگو، چیزی شبیه یک قیف فروش است، ادامه داد: طراح فرض کرده شما ایده‌‌ محصول را داشته‌اید و کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید و الان، می‌خواهید به تبلیغ و اطلاع‌رسانی بپردازید بنابراین به شما پیشنهاد می‌کند با طراحی یک پیام تبلیغاتی، به سراغ بازار هدف بروید و سعی کنید تعدادی مشتری راغب(لید) ایجاد کنید. سپس به تدریج برای این مشتریان راغب وقت بگذارید و آن‌ها را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در گام بعدی هم سعی کنید آن‌ها را برای مدت بیشتری به عنوان مشتری حفظ کنید.

 

بنیانگذار شتابدهنده جاویدان در ادامه این کارگاه به بررسی و آشنایی با مارکتینگ پلن و اجزای هفت گانه، بررسی اشتباهات رایج بازاریابی و آموزش اجزای بوم تک صفحه ای مارکتینگ به صورت مبسوط پرداخت.

 

در پایان این کارگاه به پرسش‌های حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخ‌های لازم ارائه و راهنمایی‌های مناسب پیشنهاد شد.


نظر شما :